lauantai 19. lokakuuta 2013

Mustanmeren risteily 4: Romania, Constanta & Bulgaria, Varna

4.10.2013 Constanta, Romania

Olipa yö! Koko matkan tänne Constantaan asti oli melkoinen merenkäynti. Sain kyllä nukuttua, mutta heräilin useaan otteeseen. Aamulla olimme kuitenkin uudessa satamassa, Constantassa. Tämä on Mustanmeren suurin ja Euroopan 4. suurin satama. Siltä tämä kyllä näyttikin!

Romaniassa on 22,5 miljoonaa asukasta ja heistä valtaosa on ortodokseja. Vuonna 1948 Romaniasta tuli kommunistinen kansantasavalta. Constanta on tärkeä satama ja meidän satamapaikaltamme oli noin 15-20minuutin kävelymatka keskustaan. Taitoimme kävelymatkan kylmässä vastatuulessa, nyt ei oikein kelit suosi.

Kävelimme ihan ensin PetriPaavalin katedraalille, joka on kaupungin suurin ortodoksinen kirkko. Menimme sisälle tutustumaan ja samaan tapaan kuin yleensäkin ortodoksisissa kirkoissa ikoneita oli paljon ja tuohukset sekä muut suitsukkeet tuoksuivat. Tyypillistä oli myös se, että kirkossa oli useita paikallisia henkilöitä rukoilemassa. Näimme myös pari pappia, jotka olivat vastaanottamassa rippiä.

Rippi oli mielenkiintoisen näköinen tapahtuma, hieman erilainen verraten katolisten tapaan mennä rippituoliin. Ripittäytyvä polvistui papin eteen ja pappi istui tuolilla. Pappi laittoi ripittäytyvän päälle valkoisen liinan ja piti sitä hänen päällään ripin ajan. Mieheni sanoi liinaa köyhän miehen rippituoliksi. En nyt muista, mikä tuon liinan nimi on. Joku muistuttakoon minua, jos muistaa! Kirkko oli joka tapauksessa hyvin kaunis ja tunnelmallinen.

Seuraavaksi saavuimme aukirevittyjen katujen kautta moskeijalle. Kävimme moskeijassa. Sisätilat olivat hyvin askeettiset, kuten yleensäkin moskeijoissa. Tulipa kuitenkin käytyä sielläkin. Minareettiin olisi saanut kiivetä, muttemme sitten viitsineet.

Kävelimme kohti keskustaa ja joka paikassa tuntui olevan meneilään tie- ja rakennustöitä ja kyllä kaupunki sitä vaatiikin, sillä kaupunki oli raunioina kuin pommitusten jäljiltä! Kaupungissa on kyllä monia kauniita vanhoja rakennuksia, joten toivon, että ne restauroidaan ja paikka saadaan kukoistamaan!

Kävelimme Tomis katua ja saavuimme Tomis Mallille, joka on kaupungin ainut kauppakeskus. Sielä ihmettelimme maailman menoa ja kävimme vaihtamassa rahaa. Mieheni vaihtoi ja siinä prosessissa sitten kestikin tovi. Mieheni sai kovat todistukset monilla leimoilla, että hän on vaihtanut 20€ täkäläiseen valuuttaan. Jotenkin hassua. Raha on tosi mielenkiintoisen tuntuista - aivan kuin muovia! Täytyy laittaa pari seteliä säästöön.

Ostarilta lähdimme kohti laivaa. Kävelimme takaisin, vaikka ilma oli melko kylmä ja tuulinen. Laivalla kävimme syömässä ja kuntosalilla.

Tänään olimmekin satamassa klo 19.30 asti, sillä osa porukasta oli retkellä Bukarestissa. Sinne oli kolmen tunnin ajomatka per sivu, joten meidän mielestämme ei ollut mitään miletä lähteä istumaan bussissa kuutta tuntia. Kaupunki oli kuulemma ollut hieno.

Romania ei ehkä tämän kaupungin perusteella näyttänyt kauneinta puoltaan, mutta toivottavasti saavat paikat kuntoon niin kyllähän tässä paikassa potentiaalia on!

5.10.2013 Bulgaria, Varna

Viimeinen kohde ja sitten kotiin. Tämä viimeinen päivä on aina vähän sellaista levotonta odottelua. Aamulla herättyämme, hyttitilit maksettuamme ja aamupalan syötyämme lähdimme käymään keskustassa, jonne oli noin kilometrin matka.

Matkalla pitsimummot asettelivat liinojaan esille. Kauniita ovat. Saavuimme rantaan, ihana biitsi, jos vain säät suosisivat. Tänään toki oli reissun toiseksi lämpimin päivä, muttei ihan uintikeli.

Kävelimme pitkin pieniä katuja Varnan keskustaan, jossa lanssasimme pitkin leveää kävelykatua. Tämä on tällainen todella peruskaupunki, ei mitään erityistä nähtävää. Hyvä, että tulimme tänne risteilylle näin päin, että aloitimme Trabzonista, sillä toisinpäin olisi ollut tylsempää, kun Varnassa oltaisiin vietetty yksi yö.

Kävimme vielä Aurorassa syömässä hyvät pihvit ja kanaa. Kohti kotia!

Tämä reissu oli jälleen todella hieno ja muistorikas. Parasta näissä Kristina Cruisesin reissuissa on huolettomuus, helppous, vaivattomuus, useat kohteet, hyvä ruoka, mahtava henkilökunta, huippumatkanjohtajat (Kiitos Antero!) sekä aivan ihanat ihmiset, jotka ovat lähteneet nauttimaan elämästään. Näillä reissuilla suuri osa matkustajista on eläkeläisiä. Minulle se tarkoittaa valtavaa tietomäärää, näiltä ihmisiltä oppii ihan valtavasti! Tätä Kristina Cruises voisikin hyödyntää jotenkin, vinks vinks!!! Ja kaiken lisäksi tältä reissulta saa aina monta uutta mummaa ja paappaa. Ihania!