keskiviikko 26. joulukuuta 2012

Matkapäiväkirja nro 1. - Kanariansaaret

Heipparallaa pitkästä aikaa!!!
Enpäs ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan koko joulukuussa, koska olimme parin viikon reissulla. Teimme jälleen risteilykierroksen KristinaCruisesin Kristina Katarina-laivalla noin 200 muun matkustajan kanssa. Tällä kertaa kiersimme seuraavat kohteet:

Gran Canaria, Las Palmas 6.-7.12.
La Palma, Santa Cruz de la Palma 8.12.
El Hierro, Puerto de la Estaca 9.12.
Päivät merellä 10.-11.12.
Senegal, Dakar 12.-13.12.
Gambia, Banjul 14.-15.12.
Päivä merellä 16.12.
Kap Verde, Mindelo 17.-18.12.
Kap Verde, Praia 19.12.

Tulen tässä päiväkirjassani kertomaan reissustamme pääpiirteittäin, kuvien kera. Lähdetään matkaan!

6.12.2012 Gran Canaria, Las Palmas

Hyvää itsenäisyyspäivää! Olemme saapuneet Kanariansaarille ja ensimmäinen kohteemme on legendaarinen Gran Canarian Las Palmas, josta Irwinkin lauloi. Tänään taidamme vain toipua lentomatkasta ja nauttia lämmöstä, jota riittää reilun 20 asteen verran. Parempi sekin plussana kuin miinuksena. Aiomme tänään varata El Hierron retken sekä niska-hartia-hieronnan.

Tässä jotain faktaa Kanariansaarista. Kanariansaaria on siis kaiken kaikkiaan 7 saarta, jotka jaetaan itäisiin (Gran Canaria, Fuenteventura, Lanzarote) sekä läntisiin (Teneriffa, La Palma, El Hierro ja Gomera) saariin. Kanariansaaret ovat syntyneet noin 25 miljoonaa vuotta sitten vulkaanisen toiminnan yhteydessä. Nuorin saarista on El Hierro.

Saarilla asuu noin 3 miljoonaa asukasta. Saarten korkein kohta ja samalla myös Espanjan korkein kohta on Teide-tulivuori, joka kohoaa reilun 3km korkeuteen. Gran Canaria on ns. mannersaari. Uskonto on tietenkin roomalaiskatolinen.
7.12.2012 Gran Canaria, Las Palmas, toinen päivä

+22 astetta ja puolipilvistä on tänään, ihan sopiva kesäkeli. Tänään on sitten ihmetelty kaupunkia. Kävelimme aamutuimaan Las Canteras-rannalle, jossa kävin kastelemassa varpaat Atlantissa. Oli melko kylmää vettä, joten uimaan asti en tarjennut.

Käveleskelimme ympäriinsä ja erityistä huomiota kiinnitimme siihen, että täällä kaikki juoksevat ja joka toisella on pikkukoira. Yhdelläkin paapalla oli neljä eri rotuista pikkukoiraa. Tämä on tällainen aika perusrantakaupunki niinkuin oletimmekin. Tämä on Gran Canarian hallinnollinen keskus, joten eipä täällä mitään ihmeellistä nähtävää ollut.

Kävimme El Muelle-ostoskeskuksessa shoppailemassa, josta löysimme tuliaisia+vaatteita. Ehkä se mies tulee sitten tänne eläkepäiviään viettämään niin kuin on uhannut... :D
8.12.2012 Las Palmas, Santa Cruz de la Palma

+21 astetta on lämpöä ja ihan mukavasti tarkenee. Aivan mukavasti meni ensimmäinen yö merellä. Ei juurikaan keikuttanut ja nukuttua sai mukavasti. Olemme siis tulleet La Palmaan, joka on se La Isla Bonita, saari joka tunnetaan luonnostaan ja kauneudestaan. Tämä on kaikkien tuliperäisin Kanariansaari.

Aamusella aamupalan jälkeen lähdimme kävelemään kohti kaupunkia. Kävelyä oli muutama sata metriä. Ihastelimme perinteisiä kanarianmännystä tehtyjä parvekkeita. Nykyisin kanarianmänty on suojeltu laji, joten sitä ei voida enää rakennusmateriaalina käyttää.
 Kävelimme rantakadun päähän Kolumbuksen Santa Maria-laivan kopiolle. Laivassa on pieni museo, mutta jätimme sen käymättä, sillä se oli joku meriaiheinen museo.

Päätimme käydä tsekkaamassa pienen vuonna 1995 rakennetun El Castillo de la Virgen, joka oli pienen mäen päällä. Sen jälkeen tulimme takaisin Kolumbuksen laivakopiolle ja söimme jätskit. Samaisen kadun varrella oli myös espanjalainen aukio, joka löytyy tietenkin jokaisesta espanjalaisesta kylästä ja kaupungista. Aukiolla oli oikein mukava pikkukaupungin tunnelma; paljon paikallisia perheitä (isät, äidit, lapset, mummat ja vaarit) viettämässä vapaapäivää. Rento tunnelma.

Ostin pienestä putiikista kauniin korun ja löysin eräästä sisustusliikkeestä kauan etsimäni snufferin! Jes, piti sekin La Palmasta asti hakea, jotta sai mieleisen :)

Tämä oli sellainen aika perusespanjalainen kylä, jossa asuu ystävällisiä, perhekeskeisiä ihmisiä. Sellainen manana- elämänasenne huokui. Maisemat tällä saarella on todella jylhät. Mukava päivä kaiken kaikkiaan. Illalla meillä on vielä espanjalainen teemailta ja sen jälkeen voikin mennä nukkumaan laivan keikutellessa kohti uutta satamaa.

9.12.2012 El Hierro, Puerto de la Estaca

No niin, olemme saapuneet kaikkein pienimmälle Kanariansaarelle. Tämä on kuitenkin suhteellisen merkittävä saari, sillä tämä on ollut Euroopan läntisin kolkka antiikin aikana ja aina vuoteen 1884 asti 0-pituuspiiri kulki El Hierrossa, jonka jälkeen se on siirretty Greenwichiiin. Saaren tärkeimmät viljelystuotteet ovat ananas ja banaani. Saarella asuu vain 11000 asukasta eikä saarella ole suuria kaupunkeja. Pääkaupunki on Valverde, joka sijaitsee poikkeuksellisesti sisämaassa.

Tänään lähdimme ohjatulle retkelle, sillä tällä saarella on omatoimimatkaajalle aika vähän näkemistä, lähin kyläkin 10km päässä satamasta. Ihan ensimmäisenä kävimme maistelemassa paikallista Fronteran laakson viiniä ja juustoa. Olipas aivan erinomaista valkoviiniä, jota ostimmekin pari pulloa kotiin, hinta 5euroa/plo. Pääsee sitten kotonakin muistelemaan ja nautiskelemaan. Tuolla näimme myös ananasviljelmiä. Se onkin mielenkiintoinen kasvi tuo ananas, hyvin matala, pensasmainen kasvi. Se oli yllätys minulle.

Viininmaistiaisten jälkeen, hmmm teki hyvää siinä klo 10 aikaan aamulla, jatkoimme matkaamme hulppeissa maisemissa. Matkasimme läpi saaren pääkaupungin Valverden. El Hierrossa on muuten kolme pormestaria: El Hierron, Kanariansaarten ja Espanjan liittovaltion pormestarit. Tosi byrokraattinen hallinto ja ilmeisesti monissa asioissa hallinto todella vaikeuttaa asioita.

Kävimme tutustumassa myös vanhaan ekokylään, jossa asumukset on tehty luonnonmateriaaleista ja elämä on ollut muutenkin hyvin omavaraista. Tuolla pienessä kylässä näimme monia mielenkiintoisia mehikasveja sekä liskotalon, jossa on näytillä El Hierron jättiliskoja, jotka olivat kuolla sukupuuttoon. Aiemmin ne ovat olleet jopa 150cm pituisia, mutta nykyään suurimmat ovat vain puolet siitä. Liskoja on "asutettu" parille pienelle saarelle ihan El Hierron edustalla.
Kävimme paikallisessa kirkossa Fronterassa ja näimme myös maailman pienimmän, Guinnesin ennätystenkirjassakin olevan, hotellin. jossa on vain neljä huonetta, 80e/yö. Hotelli sijaitsee vanhalla banaaninlastauspaikalla.
Viimeisenä kävimme vierailemassa Cesar Manriquen suunnittelemassa näköalaravintolassa Mirador de la Penassa, joka sulautuu maisemaan niin hyvin, ettei sitä huomaa kauempaa.

Erittäin viehättävä, vehreä ja vaikuttava pieni saari, jossa on koettu suuria luonnonmullistuksia historian aikana. Tuosta esimerkkinä El Golfon laakso, jossa on 1/3 saaresta on vyörynyt mereen maanjäristysten ja vulkaanisen toiminnan seurauksena. Myös El Hierron edustalla on ollut vulkaanista toimintaa ihan viime vuosina ja uusi Kanariansaari on ollut lähes syntymäisillään.

Mielenkiintoisena anekdoottina myös se, että El Hierron saarelta näki La Gomeran saarelle sekä Teide-tulivuoren, joka sijaitsee Teneriffalla. Saaret ovat siis hyvin lähekkäin. Todella kaunis saari oli tämä ja ennen kaikkea hyvin rauhallinen, ei ole paljon liikennettä, ihmisiä tai varsinkaan turisteja. Patikoijan unelma.
Tässä päiväkirjaani Kanariansaarilta. Seuraavaksi kirjoitan teille parista meripäivästä, sillä monet ovat kysyneet, että eikö niinä päivinä tylsisty!?!! No, kohta tiedätte, mitä silloin tehdään!!