sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Päiväkirjamerkintöjä Karibian-risteilyltä 1

Hei,

Vietimme kaksi viikkoa Kristina Cruisesin Itä-Karibian risteilyllä. Tässä päiväkirjamerkintöjäni...

12.1., lähtöpäivä, lentokoneessa
Lähdimme tänään klo 10 maissa Suomen aikaa. Lento kestää rapiat 10h ja vielä olisi about 3h jäljellä. Vähän on pitkä matka, mutta perille pääseminen varmasti palkitsee. Tämä ilta ja huominen päivä ollaan Barbadoksella, Bridgetownissa ja illalla laiva lähtee sitten merille kohti seuravaa satamaa, Grenadan St. George's. Lentokoneen sapuskat olivat ihan ok. Saa nähdä, miten jaksetaan, kun Karibialla kello on 6h vähemmän kuin meillä, joten samoilla silmillä pitäisi jaksaa sitten vielä lähes kokonainen päivä! No onneksi saimme sentään olla tätini luona yötä niin ei tule yhtämittaista matkustamista ihan hirveästi. Eiköhän tämä rytmi tästä kohdilleen muutu.

13.1., Barbados, Bridgetown, Karibian helmi
Tämän päivän vietimme Bridgetownissa. Eilen illalla kävimme infotilaisuudessa ja sen jälkeen buffet-päivälliselle. Voi vitsit, kun oli hyvää ruokaa! Nam! Täytyy kyllä jatkossa yrittää hillitä itsensä syömisen kanssa ;) Syömästä lähestulkoon suoraan nukkumaan ja kyllä uni maistui!

Aamulla herättyämme klo 7 menimme runsaalle ja hyvälle aamiaiselle, jonka jälkeen lähdimme kohti kaupungin keskustaa, jossa asuu kolmannes saaren asukkaista eli noin 100 000 asukasta. Kävilimme keskustaan, satamasta noin 2km. Sää oli tänään sellainen hieman nihkeä, mutta lämmin, about 25astetta. Välillä ripotteli vettä, mutte eipä se juuri menoa haitannut.

Kävelimme ja katselimme päämäärättömästi. Btown on pieni kaupunki, jossa asuu erittäin kauniita/komeita ja ystävällisä ihmisiä. Tuntemattomt moikkailivat ja toivottivat hyvää huomenta kaduilla kulkiessamme. Kiva fiilis tässä kaupungissa. Erityisesti kiinnitin huomiota ihmisten hiuksiin, ihanasti leikattuja ja laitettuja! Monilla miehillä oli pitkät rastat, jotka oli koottu päälaelle sellaisen sukan alle.

Sen ihmeempiä emme ostelleet. Minä kävin toki ostamassa paikalliselta naiselta donitsin pakettiauton peräkontista. Hyvää oli, vaikka kaupanteko melko hidasta puuhaa olikin! Kiertelimme kaupungilla jalat väsyksiin ja sen jälkeen palasimme satamaan, laivalle.

Laivalla nautimme vielä auringosta ja kävimme pulahtamassa altaassa, jossa oli merivesi. Ihanan virkistävää! Tänään oli myös pakollinen turvallisuusharjoitus!

14.1.. Grenada, St. George's, maustesaari
Tänään lähdettiin heti aamupalan jälkeen Tropiikkia ja mausteita -retkelle. Ajoimme pikkubusseilla kaupungin katuja pitkin. Kadut olivat aivan älyttömän kapeita! Jos joku tulee vastaan niin melkein täytyy peruutella ja päästää toinen ohi :D Lisäksi kadut ovat kuin San Franciscossa ikään, erittäin jyrkkiä!

Grenada on muodostunut tulivuorenpurkauksista, kuten muutkin Karibian saaret (paitsi Barbados), joten maisemat ovat mäkiset. Täällä on paljon enemmän kasvillisuutta kuin Barbadoksella. Se johtuu maaperän hedelmällisyydestä. Keskiosissa maata on jopa trooppista viidakkoa. Ajoimme rantatietä kohti pohjoista ja tie oli kyllä melkoisen mutkitteleva ja töyssyinen, vaikka tiet ovat kuulemma hyvässä kunnossa. No maan varallisuustasoon nähden kyllä varmasti ovatkin :)

Ensimmäisenä vierailimme maustetilalla, jossa tuoksuttelimme ja näimme erilaisia mausteita. Näimme myös kaakaopavun ja sen valmistusprosessia. Ostin tilalta maustesekoituksen, saapahan ainakin nuuskutella ja muistella, ellei käytä niitä. Tuoksut ovat kerrassaan upeita, Suomesta saatavat mausteet ovat kyllä menettäneet tyystin sen, mitä ne suoraan luonnosta poimittuna ovat.

Maustetilalta jatkoimme matkaa kohti Grand Etang-järveä, joka on graaterijärvi. Saavuimme sinne ja joimme paikallisen rommipunchin. Pete otti musta kuvan maustetyttöjen kanssa. Se on heidän bisneksensä, pulittivat dollarin per tyttö. Ihan hauska idea sinänsä!
Grenadan ilmasto on kyllä melkoinen; aurinko paistaa ja parin minuutin päästä voi jo ripotella vettä! Tästä johtuen näköalapaikalla Etang-järvelle oli sumuista, joten ensin järveä ei edes nähnyt, mutta sattumalta järvi halusi esittäytyä juuri meille :)

Tuolta lähdimme sitten vielä katsomaan Annadalen vesiputousta, ei mikään valtaisa nähtävyys, mutta nätti paikka sinänsä. Tuolla vesiputouksella nuoret miehet näyttivät taitojaan hyppäämällä vesiputouksen alhaalla olevaan lammeen - tietenkin dollarin maksua vastaan :D Bisnestä sekin. Putoukselta lähdimme vielä Fredrikin linnoitukselle kuvaamaan Grenadaa kokonaisuudessaa, siellä jälleen sade yllätti.

Matkan varrella näimme erilaisia kasveja luonnonvaraisena, mm. mangopuu, banaanipuita, passionhedelmäpuu, karambolapuu, muskottipähkinäpuu, kahvipensas, kaakaopuu, kookospuu ja paljon muuta. Ihan mieletön luonto. Näimme myös jättiläismäisen kuningaspalmupuun.

Retken ja pienen huilauksen jälkeen lähdimme tassuttelemaan kaupungille. Kaupungin pääkatu kiertää luonnonmuodostaman satama-altaan. Pääkadun varrella ei ole oikein mitään. Täällä ei todella ole mitään kulutusyhteiskunnan meininkiä, vaikka nuoret miehet uudenkarheilla autoilla popit soiden ajavatkin.

Kaiken kaikkiaan kaunis, mäkinen ja luonnoltaan monimuotoinen maanpaikka tämä Grenada, joka on vasta viime vuosina saatu rakennettua uudelleen vuoden 2004 Ivan-hirmumyrskyn jälkeen. Sitä vain ihmettelen, että minkä ihmeen takia kaikki, etunenässä Kolumbus, ovat halunnet historian mittaan valloittaa tämän maan. Kullan toivossa luultavimmin.

15.1., Martinique, Fort-de-France, kukkien saari
Ranskassa ollaan! Yhtenä mielenkiintoisena anekdoottina historiasta mainittakoon, että Napoleonin vaimo, Josephine, oli kotoisin täältä, eräältä plantaasitilalta. Alunperin Josephinen siskon oli tarkoitus mennä naimisiin ranskalaisen kreivin kanssa, mutta sisar kuoli ja Josephine lähtikin Ranskaan ja hänestä tuli poliitikkojen rakastajatar ja sitä myöten myöskin Napoleonin rakastajatar ja vaimo.

Tänään aloitimme päivän hyvin nukutun yön jälkeen ja lähdimme aamupalan jälkeen keskustaan. Seurasimme sinistä tietä kohti keskustaa. Turistinkin on helppo osata satamasta keskustaan, kun tie on koko matkalta maalattu sinisellä :D Hilarious!
Kävimme St. Louisin linnoituksella ja siellä törmäsimme vihreään iguaaniin! Saimme hyvää videokuvaa ensimmäisestä matkallamme tapaamastamme liskosta, tämä ei kylläkään jäänyt ainoaksi kohtaamiseksi!

Tänään on sunnuntai, joten kaupungin kaupat ovat kiinni. Noh, kävimme me sitten katolisessa St. Louisin katedraalissa, jossa nunna laulatti porukkaa ennen messua - hengennostatusta!

Jokin turistikrääsäkauppa oli auki ja kävin siellä ihmettelemässä ja juttelemassa paikallisten naisten kanssa. Ostin sellaisen naivistisen maalauksen. Tämän jälkeen siirryimme pienelle rannalle ja uimaan Karibianmereen! Ihanan lämmintä vettä, oi oi! Olimme rannalla jonkin aikaa kunnes lähdimme takaisin laivalle. Meriveden lämptila oli kyllä varmasti +25, oli se niin lämmintä!

Maisemat täällä Martiniquella ovat hieman samanlaiset kuin Grenadalla eli vuoristoiset. Tämä on kuitenkin selkeästi näistä kohteista länsimaisin ja eurooppalaisin, onhan tämä osa Ranskaa. Tämän päivän lämpötila on ollut reilusti helteen puolella. Nyt kuitenkin hieman jälleen ripottelee vettä. Kävimme sataman Dutu Free:ssä ostoksilla. Täytyy sanoa, että ei täällä kyllä ole oikein mitään ostettavaa, ei kertakaikkiaan vaikka kuinka etsii...
Satamassa juttelin paikallisen Jamesin kanssa, hän oli kovin utelias tietämään, mistä tulemme ja minne menemme :)

Tänä iltana meillä olisi sitten luvassa KARNEVAALIT! Ilmoittauduimme mieheni kanssa pukeutumiskisaan, saa nähdä, miten meidän käy! Siitä raporttia sitten huomenna.

1. Me keskisuomalaiset, oikeasti pohjoispohjalaiset olemme lähdössä Karibialle ja Atlantin ylitykeen.
    Vuoden takainen blogiteksti oli mukava alkupala, kiitos kirjoituksesta!

2. Voi, olkaa hyvät! Ja ihanaa reissua teille :)